Tuesday, November 9, 2010

Berharap .

Sebenarnye aku tgh study Eco , for last paper jumaat ni . But at the same time , surfing , bloghopping dan segala bagai lah . And then , bukak satu blog yang aku follow ni and dalam entri dia ada selitkan link cakap baca satu cite sedih ni . Mcm tertarik sgt sgt nak bace , then aku bukak lah .

Sangat sentap . SEDIHHH sgt . Even tak kenal pun sape . Meninggal pade usie yang mude dgn mcm mcm penyakt dalam tubuh . Yeah . Malang tak berbau , tak mengenal jantina , usie , baik jahat dan segalenye . Ajal maut di tangan Tuhan . Semua takut bile ingat mati , kiamat kan ? Sape tak takut tak tahu lah . Tapi tu bile kite ingat . Bile tengah menjalani daily routine mcm biase jarang kite nak ingat semua tu . Jarang nak ingat Tuhan . Kadang tu terlupe terus  ( Not referring u , but myself) Seriously . Admit la kan . Bile dah dalam kesusahan , sakit , serbe kekurangan time tuh la bersujud di tikar sejadah sampai lebam lebam dahi . Better la dari tak ingat lansung . Tapi , mcm di awal tadi aku cakap , ajal tak pandai nak mengire umur . Die tak tunggu birthday kite ke 100 baru die datang . Ade yang dtg seawal umur 1 hari lagi .

Bile time aku memikirkan ajal maut aku kadang kadang tuh memang terase sangat jahil aku ni . Banyak buruk dari baik je rase nye . Terlalu nak ikut2 kan keadaan semasa . Teens life konon . Takut bile terbayangkan mati tanpe sempat mengucap , tanpe sempat bertaubat . Yelah . Dah maut bukan bagi reminder cakap nak dtg bile . Niat nak bertaubat mmg dah selalu ade . Tapi , dalam syarat taubat sendiri pun cakap taubat yang diterime Allah ialah berazam tidak akan mengulangi lagi kesalahan tersebut . Just one simple example la kan , mengata , bergosip dan anak pinak die . Bende tu kadang jadi secara tak sengaja . Tak boleh lari . Kalau tanye aku , aku memang tak yakin yang aku takan buat segala bagai tuh sampai aku mati . Kau boleh ? Kalau boleh mmg sangat bagus lah kan . Dah media massa sendiri pun makin belambak lambak rancangan gosip saje . Dah tu , mcm mane ?

Haihh . Aku tibe tibe rase mcm nak ke arah renungan sikit malam ni . Sekali sekale . Kalau kau bace entri sedih tu pun maybe akan memikirkan perkara same seperti aku . Aku berdoa sangat sangat aku sempat bertaubat dan mengucap sebelum datang ajal aku .


Goodnight peeps .

No comments:

Post a Comment