Friday, December 10, 2010

Belajar memasak lagi . Hoyeah :)

Ini memang perlu dilaksanekan oleh sume anak2 dare yee .
Nak kasi impressed mak mentua korangg.
Hahaha .
Mari mari . Mahu share lagi 1 resepi .
Senang je rupenye .
Ingat susah sgt .




Resepi Mee Bandung :)


Bahan bahan :

Mee Kuning - Sebungkus
Ayam / Udang / Sotong
Cili Giling ( Cili Boh) (1/2 - 3/4 cawan)
Bawang Putih 2 ulas *ketuk .
Tepung Jagung - 3sudu besar (kacau dlm sedikit air)
Sayur - Carrot , Kailan , Tomato ,  etc . 
*apa apa sayur pun masuk je*
Garam - 2@3 sudu kecil
Gula - 6 sudu kecil @ lebih
(penjage aku cakap , mee bandung kita nak rasa manis2 
,sbb tu letak gula banyak)
Sos Tiram - 1 sudu besar
Sos Cili - 1/2 - 3/4 cawan 
(bajet lebih2 kurang je )
Telur - 2/3 biji

*Aku rasa ni je kot bahan dia. Tak salin resepi . Pakai save kat otak je .Hihi*



Cara memasak :

1 . Celurkan sebentar Mee Kuning . 
(nak bagi masak sikit je)
2. Tos kan , dan letak di tepi dahulu .
3. Mula masak kuah , letak minyak masak ,
masuk kan 2 ulas bawang putih yang diketuk .
4. Kemudian masukkan lauk , *ayam/udang/sotong.
5. Dah masak masak skt tuh masukkan Cili Giling
6. Kacau sebentar , kemudian masukkan air 
(Ikut la nak kuah banyak mana . Lebih kurang 7-8 cawan ok kot)
7. Masukkan Gula, Garam, Aji nomoto , Sos tiram , Sos cili
8. Kemudian masukkan kesemua sayur
9. Pecahkan telur dia dalam kuah dan kacau2 . 
9. Tunggu sehingga menggelegak sikit , masukkan tepung jagung .
10 . Kacau sehingga betul2 menggelegak , dan SIAP.
11 . Hidang & Makan :)




Hee . Selamat Mencuba eh . Sedap wehhh :)

No comments:

Post a Comment